2020

Co nás čeká v roce 2020?

  1. Dojde ke změnám vedení provozních deníků zdravotnické techniky (elektronická lůžka, zvedáky atd.).
  2. Bude zavedena nutriční péče jak na pracovišti v Brně tak na Březejci.
  3. Zavedeme systém hlášení mimořádných situací. V současné době hlásíme pády a rány.
  4. Dojde ke změnám v úklidu v areálu CK.
  5. Budou aktualizovány další řídící dokumenty a nepotřebné budou zrušeny.
  6. Dojde k zapracování metodik práce do řídících dokumentů a ty pak některé zrušíme, tak abychom měli co nejpřehlednější řídící dokumentaci, a budeme se snažit zmenšit její množství.
  7. V měsíci lednu budeme mít jednání s Hasičským záchranným sborem, kdy budeme domlouvat cvičné poplachy na budovách, tak abychom byli schopni ochránit naše uživatele v případě požáru či jiné mimořádné události a také sami sebe.
  8. Bude zavedena auditní činnost, kdy v současné době řešíme harmonogram auditů na rok 2020, který bude předložen do konce ledna ke schválení.

Leden

V měsíci lednu byla dokončena nová směrnice Interní audit v Centru Kociánka a bude v platnosti od
1. 2. 2020. Součástí směrnice je návrh auditů, které proběhnou v roce 2020. V letošním roce budou audity zaměřeny na kontrolu hygieny, zdravotnických přístrojů, stravovacího provozu a nejvíce pak auditů proběhne na zdravotním úseku. Od roku 2021 by pak byla zavedena auditní činnost i na úseku sociálním a ekonomickém.

V současné době také probíhá poslední připomínkování Spisového a skartačního řádu. Řád následně bude zaslán na Moravský zemský archiv ke schválení.

Od prosince roku 2019 do této doby dochází ke změnám v provozních denících zdravotnických přístrojů. Bude zrušen společný provozní deník a každý přístroj má v současné době zavedený svůj deník, který budou udržovat zodpovědní pracovníci na jednotlivých úsecích, což jsou většinou provozní pracovnice budov a vedoucí na zdravotním úseku. Nově budete závady hlásit přímo těmto osobám a ty povedou záznamy v denících. Dále se budeme snažit oslovit jednotlivé dodejce zvedáků a zdravotnických přístrojů, aby nám znovu udělali školení.

Po předakreditačním šetření, jsme auditory byli upozorněni na nevhodnost používání špendlíků a magnetek u nástěnek, které způsobují časté úrazy v dětském věku a po jejich požití může dojít až k střevní neprůchodnosti a hrozí velmi akutní zdravotní stav, proto jsme změnili systém nástěnek.

Jsou vyměňovány odpadkové koše otevřené za koše s víky. Nově polepujeme i komunální odpad.

Proběhne jednání s ředitelem HZS Brno Lidická a jeho pracovníky, kdy budeme vyjednávat spolupráci s hasiči, možnost cvičných poplachů a praktických školení na budovách, abychom byli připraveni v případě požáru a evakuace.

Byla podepsána smlouva mezi Spojenou akreditační komisí a Centrem Kociánka o provedení akreditačního šetření, které proběhne 24. 9. – 25. 9. 2020 na pracovištích Brno a Březejc.

Postupně plníme úkoly, které máme stanoveny z předakretitačního šetření.

 

Únor

V současné době probíhá revize jedné směrnice Zdravotnická dokumentace.

Je prováděna revize všech směrnice BOZP a PO. Firmě LA-PO Fire byly předloženy připomínky ke směrnicím. Vše zapracováno. Vytvořeny byly samostatné přílohy k dokumentaci.

Proběhlo připomínkování požárně evakuačních plánků na všech budovách, jsou opravovány všechny  operativní karty. Probíhá aktualizace dat. Byl vypracován soupis kouřových a tlačítkových hlásičů pro LA- PO Fire. Ty jsou zapracovávány spolu s hasícími přístroji a hydranty do plánků budov. Nově jsou sestavovány požární hlídky a jste jako zaměstnanci pověřováni do těchto pozicí. Po ukončení pověřování začnou série povinných školení. S LA-PO Fire jsme domluveni, že především proběhnou praktické nácviky evakuace na jednotlivých budovách, seznámení s použitím hydrantů a hasících přístrojů.

Do zařízení jsou zakoupeny nové magnetické jmenovky, které budou nově zavedeny, a které budeme používat Bohužel zažehlovací stroj se neosvědčil.

Byla vytvořena směrnice Hlášení mimořádných situací, která byla v připomínkovém řízení. Tato směrnice popisuje mimořádné události od požáru, výpadku elektrické energie, poruch, ale také agresivní chování uživatelů, návštěvníků, pochybení při výkonu práce. Je tam popis, kam se zaměstnanec může obrátit, koho kontaktovat a co dělat. V současné době probíhá komunikace s IT firmou, která by na hlášení vytvořila program, který data bude ukládat.

Dne 14. 2. 2020 proběhlo na Kociánce zaškolení pracovníků firmou APOS – evakuační podložky
a křesla. Přítomni byli i hasiči z HZS Brno – město, kteří z této akce vytvořili i instruktážní video: https://www.youtube.com/watch?v=5AHAhFN9Ko4&feature=youtu.be.

 

Březen

Měsíc březen a práce na zavádění systému kvality jsou ovlivněny složitou epidemiologickou situací v České republice, a to se šířením pandemie infekce COVID-19.

Prioritně je zajišťováno především krizové řízení CK a příprava pandemického plánu. V současné době je v připomínkování velká směrnice Řešení mimořádných událostí v CK pandemie chřipky, onemocnění COVID – 19, infekce MRSA, salmonelóza a Campylobacter, virové hepatitidy, neštovice, nozominální nákazy. Popisuje jednotlivé infekce, zajištění provozu a především pak krizové řízení CK v době mimořádného stavu v ČR. Touto směrnicí bude zrušena směrnice MRSA v CK a některé metodické pokyny.

Vzhledem stále měnící se situaci v ČR a k nově vydávaným nařízením vlády, MPSV a Ministerstva zdravotnictví vznikla mimořádná metodika, která v kostce popisuje současnou situaci pandemie COVID-19  a zajištění CK od personálního zajištění, vedení sociální služby a především hygienicko-epidemiologický režim.

Pokračujeme v provádění revize všech dokumentů BOZP a PO. Firma LA- PO fire dokončuje práce na veškeré potřebné dokumentaci k BOZP a PO v CK.

Byla dokončena jedna nová směrnice Autoprovoz v CK a zimní údržba areálu.

Bohužel díky současné situaci bude odložena auditní činnost. Ta bude zahájena až s uvedením zařízení do běžného provozu.

Proběhla revize jedné směrnice, probíhájí revize tří směrnice.

Zaměstnanci postupně začínají nosit jmenovky.

 

Duben

Bohužel i měsíc duben se nesl v duchu řešení situace kolem infekce COVID-19 a zajištění bezpečného provozu jak pro uživatele, tak i pro personál. Myslím, že i díky zavedeným pravidlům hygieny, dezinfekce a mytí rukou, zvládáme tuto situaci velmi úspěšně, za co patří všem velké díky, kteří i v těchto podmínkách pracujete v zařízení. Takže toto vše nám ukazuje, že jít cestou kvality a řádně nastavených pravidel je pro Kociánku, a nás všechny, prospěšné a dělá to z nás i bezpečné zařízení.

V současné době již dopracováváme velkou směrnici Řešení mimořádných událostí v CK pandemie chřipky, onemocnění COVID – 19, infekce MRSA, salmonelóza a Campylobacter, virové hepatitidy, neštovice, nozominální nákazy. Ta bude zajišťovat zařízení v době epidemií, pandemií a dalších krizových situací.

Probíhají dokončující práce dokumentů BOZP a PO. Dokumenty jsou již podepsány. Po skončení nouzového stavu a po otevření služeb, bude nová dokumentace vyvěšena a začnou probíhat školení personálu.

Vzhledem k tomu, že probíhají dokončující práce na novém bydlení na DOZP C, byl vytvořen nový Provozní řád Centra Kociánka, kde jsou zaneseny všechny změny, které se v areálu a na budovách odehrávají. Dále byl vytvořen nový Provozní řád ambulantního zdravotnického zařízení CK  a nový Provozní řád animoterapie. Řády jsou předány na KHS Brno ke schválení.

 

Květen

Měsíc květen se nesl dále v duchu řešení situace kolem infekce COVID-19 a zajištění bezpečného provozu jak pro uživatele, tak i pro personál. Probíhaly přípravy k otevření služeb. Budovy jsou nově zajištěny dávkovači dezinfekce na ruce, dále jsou dávkovače v jídelnách a výdejnách a nově budou dávkovače instalovány na ostatní budovy do společných pracoven, koupelen a ambulancí. Nadále věnujeme pozornost zvýšené hygieně rukou.

Je vydána nová směrnice Řešení mimořádných událostí v CK pandemie chřipky, onemocnění COVID – 19, infekce MRSA, salmonelóza a Campylobacter, virové hepatitidy, neštovice, nozominální nákazy. Ta bude popisovat provoz zařízení v době epidemií, pandemií a dalších krizových situací.

Byl vytvořen příkaz ředitele č. 1 Opatření školení a následně byla u něho provedena revize č. 1, když došlo k uvolňování hygienických opatření. Dále byl vytvořen příkaz č. 2 Návštěvy v CK, který popisuje dle doporučení MPSV, jak budou do odvolání probíhat návštěvy v CK.

Proběhla školení preventistů a požárních hlídek 19. 5. a 20. 5. 2020 na jednotlivých budovách ing. Barborou Muchovou za LA-Po fire. Školení proběhlo formou praktických ukázek hlavních uzávěrů elektrické energie, plynu a vody. Zaměstnanci se seznámili s evakuací na jednotlivých budovách a služeb. Byli seznámeni s obsluhou nových hydrantů, které vyměnil provozní úsek v domě pandemie, za což pánům patří velké díky. A na závěr školení si každý mohl vyzkoušet práci s hasicím přístrojem.

Dle nové směrnice Zásady pro provoz autodopravy a zimní údržba areálu, která je platná od 1. 4. 2020, mají možnost zaměstnanci si zažádat o nové vjezdové karty.

Na provozním úseku jsou v současné době zakládány provozní deníky elektrických přístrojů. La- Po fire připravilo novou směrnici Kontroly a revize elektrických přístrojů, kdy nově budou evidovány i přístroje uživatelů.

Máme schválené tři nové provozní řády KHS Brno a to Provozní protiepidemiologický řád CK, se kterým jsou povinni seznámit se všichni pracovníci CK, dále je to Provozní řád animoterapie a Provozní řád zdravotnického ambulantního zařízení.

Nově se pracujeme na směrnici Manipulace s klíči, bezpečné ukládání náhradních klíčů a manipulace s klíči v mimořádných událostech, která bude popisovat manipulaci s klíči v CK.

V měsíci květnu proběhlo připomínkování Spisového a archivačního řádu u Zemského archivu. Nyní se zapracovávají připomínky k ní.

 

Červen

Na konci měsíce května a během června došlo k vydání aktualizované směrnice Poskytování klinické logopedie v CK, Vedení zdravotní dokumentace v CK. Byla vydána nová směrnice Poskytování hiporehabilitace v Centru Kociánka, manipulace s léčivy v CK a byl vydán Nový Spisový řád CK.

V současné době se dokončuje směrnici Manipulace s klíči, bezpečné ukládání náhradních klíčů a manipulace s klíči v mimořádných událostech, která bude popisovat manipulaci s klíči v CK, dále nová směrnice Nutriční péče v CK a je aktualizována směrnice Stravování, která je konzultována s novou nutriční terapeutkou. Na pracovišti Březejc je aktualizován provozní řád venkovního bazénu.

V rámci prevence pádů a především úrazů byl vydán nový leták Prevence pádů, který vypracovala jedna z našich logopedek, se kterým budou postupně zaměstnanci sociálního úseku seznamovat uživatele. Vedoucím bylo předáno vyhodnocení pádů za rok 2019.

Graf pádu v roce 2019:

graf padu 2019

A dále porovnání výsledků v letech zaznamenaných pádů a ran evidovaných v CK. Evidence se vede od roku 2013.

Graf č. 2 Porovnání výsledků v letech 2013-2019: pády a rány:

porovnání výsledků padů a ran

Dokončuje se školení s firmou LA-Po fire – byli proškoleni zaměstnanci recepce a uživatelé služby chráněné bydlení v otázkách požární ochrany. Poslední školení zaměstnanců proběhne na pracovišti Březejc.

Byla zahájena auditní činnost na Kociánce. První audit proběhl na úseku léčebné rehabilitace, kde byla kontrolována zdravotní dokumentace vedená fyzioterapeutem a ergoterapeutem, a další audity proběhly na pracovišti Březejc, a to na vedení zdravotní dokumentace všeobecnou sestrou a na manipulaci s léčivy.

Dokončují se také práce na nové směrnici Hlášení mimořádných událostí, kdy se hlášení připravuje v programu Lotus, kde bude elektronicky vedeno. Zavádění do elektronické podoby nám připravuje ing. Jiří Fiala.

Celkově probíhají dokončující práce na implementaci požadavků ze standardů SAK do naší dokumentace a především do našich nastavených procesů.

 

Červenec

Během měsíce července došlo k redukci metodik práce. Bylo zrušeno několik metodik přímé péče, a to stejné proběhlo i u metodik zdravotní péče. Tady došlo ke spojení metodik a směrnic do jednoho dokumentu. Od července jsou zrušeny metodiky rehabilitační péče.

Na provozním úseku a na úseku stravování jsou založeny provozní deníky přístrojů a elektrických zařízení. Dochází k postupnému proškolovování pracovníků s přístroji a elektrickými zařízeními.

Byla vydána nová směrnice Zdravotnické přístroje a měřidla v CK. Došlo ke zrušení společných provozních deníků. Každý přístroj má zaveden svůj provozní deník. Pokud dojde k poruše na přístroji a měřidle je tato skutečnost nahlášena provozním pracovnicím, které zajistí opravy.

Po prvních auditech, bylo zjištěno, že je potřeba aktualizovat směrnici Auditní činnost, tak aby bylo možné audity řádně provádět. Také jsou postupně aktualizovány auditní listy.

V tomto měsíci byla také vydána nová směrnice Manipulace s klíči. Klíče budou dle směrnice pracovníkům předávány a odebírány oproti podpisu. Budou nově uloženy a označeny na stanovených místech. Bude zaveden nový systém záložních klíčů a klíčů, které jsou uloženy na vrátnici a jsou používány při mimořádných událostech v CK.

Probíhají aktualizace směrnic Poskytování zdravotních služeb a Tvorba a řízení dokumentu v Centru Kociánka.

Proběhlo jednání s ing. Evou Ostrou, která nám v měsíci září provede školení hygieny, která budou zaměřeny především na hygienu rukou. První školení proběhne dne 2. 9. 2020 na pracovišti Březejc a další 8. 9. 2020 proběhne v Brně. Tady poběží školení ve třech časech. Na konci srpna dám k dispozici prezenční listiny na přihlášení se na školení.

 

Srpen 

Na provozním úseku dochází k doplňování údajů v provozních denících. Kolegové prošli školením na motorové pily, křovinořezy a práci s dřevoobrábějícími stroji. Je tvořena směrnice provozního úseku a nové provozní řády na dílny.

Probíhají intezivní práce na aktualizaci směrnic Stravování jak v Brně, tak na Březejci. Jsou dokončovány nové směrnice Nutriční péče a Dietní systém, kde nám pomáhají externí odborníci, za což jim patří velké díky.

Byla vytvořená nová metodika PP – 27 pro stravovací provoz – Provozní opatření na úseku stravování v období hrozící infekce Covid-19. Dále došlo k aktualizaci metodiky PP- 19, kde je nastaven nový systém úklidu.

Byla vydána aktualizace č. 2 směrnice Auditní činnost, kde bylo nově zapracováno roční vyhodnocení auditní činnosti a následně přijatá nápravná opatření.

V září nás čekají školení hygieny, která povede ing. Eva Ostrá. Dne 2. 9. 2020 proběhne na pracovišti Březejc a další 8. 9. 2020 proběhne v Brně. Tady poběží školení ve třech časech, a to od 9,00, pak od 10,30 a poslední od 12,30 hod ve velkém sále na budově A.  Školení je povinné pro zaměstnance úklidu, přímé péče a zdravotního úseku a stravování. Školení se mohou účastnit i ostatní zaměstnanci. Součástí bude i hygiena rukou, která je v současné době velmi aktuální.

Září a říjen

V měsíci září proběhly v zařízení tři audity, a to na zdravotní dokumentaci na pracovišti Brno, na hygienu na pracovišti Březejc a neplánovaný audit na provozní úsek na pracovišti Brno. V měsíci říjnu budeme pokračovat další auditní činnosti.

Byla aktualizována směrnice vedení zdravotní dokumentace v Centru Kociánka, zavedeny provozní řády na provozním úseku ve stolařské dílně a zámečnické dílně, vytvořena nová směrnice IT.

V září proběhla školení hygieny, které vedla PhDr. ing. Eva Ostrá, MBA, LL.M. Další školení proběhne 9. 10. 2020 v termínech 9,00 hod a 10,30 hod. ve velkém výukovém sále na budově A.

Dne 2. 9. 2020 jsme se zúčastnili konference Extrémní krizové situace ve zdravotnictví „ Poučme se z krizových situací“, kde jsme měli vstup „ Zajištění bezpečného prostředí v zařízení poskytující sociální a zdravotní služby“. Za přednášku jsme byli pochváleni jak MUDr. Davidem Marxem, Ph.D., ředitelem Spojené akreditační komise, tak pracovníky Národního centra ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů Brno. Byli jsme také pozváni na 12. výroční odbornou konferenci pořádanou SAK do Prahy „Kvalita a bezpečí zdravotní péče: Týmová práce – prevence rizik ve zdravotnictví„ , která se měla konat 21. 9. 2020. Náš vstup byla prezentace „Centrum Kociánka v době mimořádných opatření v ČR“. Z důvodu infekce COVID-19 byla konference přeložena.

Dne 24. 9. a 25. 9. 2020 proběhlo akreditační šetření Centra Kociánka auditory SAK. Proběhla kontrola zdravotního úseku, stravovacího oddělení a provozního úseku a areálu. To stejné proběhlo i na pracovišti Březejc.

Přílohou: Harmonogram činností na získání SAK

 

Listopad

Na konci měsíce listopadu skončila práce stávajícího týmu kvality, který Vám předkládá hodnocení cílů z Programu kvality. Děkuji všem členům za práci, kterou odvedli při zavádění systému kvalitní a bezpečné práce v našem zařízení.

V současné době probíhá sestavování nového týmu kvality, který bude mít za povinnost vytvořit nový Program kvality s cíly na další roky.

Proběhne také hodnocení auditní činnosti, kde se nám nepodařilo kvůli epidemiologické situaci provést všechny naplánované audity. Bude vytvořen plán auditů na rok 2021.

 

Prosinec

Byl sestaven nový tým kvality, jehož prvním úkolem bylo vytvoření Programu kvality na roky 2021-2020. Tento program vyjde na začátku měsíce ledna a byli s ním všichni seznámeni.